Näringslära på riktigt

Känner du dig ibland vilsen i den enorma djungeln kring näringslära? Det finns många källor och ”experter” som vill sälja på dig den senaste trenden och med alla budskap från tidningar, tv-kanaler och internet kan det vara svårt att veta vad man ska tro. Här tittar vi på fakta kring näringslära och visar dig hur enkelt det egentligen är. Håll dig till grundprinciper och följ råden nedan så kan du inte hamna fel. Sedan kan du sluta lyssna på alla nya trender, mirakelkurer och kändistips som egentligen bara syftar till att sälja något som inte behövs.

Näringslära är trendigt

Näringslära är ett hett ämne just nu

Ett ämne som ökar lavinartat i popularitet just nu är näringslära. Detta är mycket tack vare det ökade intresset för träning och hälsa i allmänhet. Med så många som intresserar sig för detta och till och med har detta område som sin passion, tänkte vi reda ut en del begrepp och kanske tydliggöra de vanligaste missuppfattningarna. Det verkar nämligen finnas lika många teorier och skolor kring träning och kost som det finns individer. Så låt oss ta en titt på fakta.

Man hör ofta de mest utbildade och pålitliga experterna säga att en bra och sund fysik är 90% kost och 10% träning. Det ligger mycket i detta påstående och det kanske är en av de mest förbisedda sanningarna inom ämnet näringslära bland den stora massan. Många fokuserar på att ta sig ut och jogga i löpspåret eller lyfta tunga vikter på gym, bara för att en timme senare ta ett oinformerat beslut kring sin kost som gör att man på det stora hela har gått back rent hälsomässigt.

Är en kalori alltid en kalori?

Vad menas då med att 90% av din hälsa och fysik handlar om näringslära och en sån liten del faktiskt handlar om träning? För att svara på detta måste vi först reda ut vad det är som gör att vi går ner i vikt (givet att detta är målet), vilket är ett underskott på kalorier över tid. Man brukar säga att en människa i snitt bränner ungefär 100 kalorier i timmen, oavsett vad man gör. Alltså bränner vi ungefär 2400 kalorier på ett dygn – även om vi inte tränar.

Ser vi sedan till hur mycket mer en människa som tränar en timme per dag bränner kalorimässigt, handlar det bara om 200-300 kalorier till. Alltså ungefär en halv sallad. Därför är det långt mycket smartare att inte äta de där extra 500 kalorierna på kvällen eller direkt efter träningspasset om man vill se effektivt och pragmatiskt på näringslära. Sen har förstås regelbunden träning många andra positiva effekter på din energi och ditt allmänna humör – men i rent syfte att komma i form är matvalen mycket viktigare.

Träning eller kost?

Vi har tagit en snabb titt inom ämnet näringslära och kan sammanfatta detta genom att fastslå att de valen du gör kring din kost är de allra viktigaste valen för att komma i form eller hålla dig i trim. Kan man sedan komplettera en sund och balanserad diet med regelbunden träning får man såklart det bästa av två världar och det är också det rekommenderade. Kom ihåg – din viktnedgång är ett direkt resultat av kalorier in kontra kalorier ut – oavsett hur.