Olika dieter

Olika dieter har existerat i hundratals år för att främja hälsa, bota sjukdomar och hålla en stabil vikt. Nu finns det en hel uppsjö av dieter och de flesta har fokus på viktminskning. Övervikt har blivit ett folkhälsoproblem och man försöker desperat hitta lösningar för att få bukt med problemet. Även hjärt- och kärlsjukdomar har blivit vanliga i dagens samhälle och bristfällig kosthållning är en stor del av problemet. Att äta nyttigare vore fördelaktigt både på individnivå och för samhället i stort. Ett stort problem är dock ”jojo-bantandet” som många utsätter sig för när de kontinuerligt byter kosthållningsprogram.

Dieter – vad är det?

Det finns en hel mängd olika dieter och man hör om dem i tidningar, på tv eller runt fikabordet. Vad är egentligen en diet? Enligt Svenska Akademiens Ordlista betyder det ”av hälsoskäl reglerad kosthållning”. Det behöver alltså inte vara enbart för viktminskning trots att det är vad som oftast har tagits upp i media den senaste tiden. Flera olika sjukdomar, såsom diabetes eller glutenintolerans, kan tvinga de drabbade att hålla en viss diet. Man kan då behöva undvika särskilda livsmedel av hälsoskäl.

Många dieter tillåter människor att fuska då och då för att unna sig något gott – vare sig det gäller thaimat, godis eller pizza. En del upplever ångest kring mat, men det är bara dumt. Äter du hälsosam mat till vardags, så förtjänar du att unna dig ibland!

Dieter kan hjälpa dig att må bättre

I ett bredare perspektiv används ofta ordet diet för att beskriva en persons hela kosthållning. Man hör ofta att vår diet har ändrats till att innehålla mer socker och processad mat. De negativa hälsoeffekterna märks av i hela samhället med ökad ohälsa. Enligt WHO (World Health Organization) kan man drastiskt minska eller fördröja hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, cancer och typ 2-diabetes med hjälp av bättre levnadsvanor och bättre dieter. Det WHO rekommenderar är att äta mindre kött, dricka måttfulla mängder alkohol, undvika att röka och i möjligaste mån låta bli ”utrymmesmat” (läsk, godis, kaffebröd, chips m.m.).

Dieter för viktminskning

Många av våra folksjukdomar beror på övervikt och onyttig kost. Idag är problemen med övervikt allvarligare än någonsin och fler människor i världen dör på grund av fetma än svält och undernäring. Nästan hälften av svenskarna är idag överviktiga eller feta. Det har lett till ett stort behov av dieter som faktiskt fungerar och som kan upprätthållas. Alternativet som använts inom sjukvården den senaste tiden är gastric bypass-operationer, men dessa har ofta allvarliga biverkningar, kostar mycket pengar och belastar sjukvården.

Det finns många olika dieter som är designade för att hjälpa till med viktminskning. Vissa av dem är väldigt strikta och specificerar exakt vad som skall ätas varje dag. Ett exempel på en sådan diet är flygvärdinnedieten. Andra bygger på att vissa grupper av livsmedel är att föredra och försöker samtidigt begränsa intaget av andra livsmedel. Här är LCHF (Low Carb High Fat) ett exempel där man begränsar intaget av kolhydrater. Ett tredje exempel är sådana som fokuserar på energiintaget och där man alltså räknar kalorier för att gå ned i vikt. Vilken av dessa som passar bäst är individuellt.

Hälsovinster med dieter

I dagens samhälle är vikt och utseende viktigt för många och dieter ses främst som ett redskap för att gå ner i vikt. Är du överviktig är det en hälsovinst att bara gå ner dina överflödiga kilon, men försök ha i åtanke att sättet du gör det på också påverkar din hälsa. Försök välja en diet som du kan hålla i längden så att du inte riskerar att gå upp all vikt igen så snart du slutat med dieten. Tänk också på att det du äter är kroppens bränsle så ät bra mat för att få en glad kropp.